Mnoho včelařů by chtělo zvýšit poptávku po svých produktech. Trh se bohužel příliš dynamicky nemění, přestože většina médií propaguje zdravou výživu. Bez ohledu na to stojí za to použít některé osvědčené metody, které vám dají šanci zlepšit vaše výsledky. Co je to marketing ve včelíně? Jaké problémy potřebujete znát a jaké kroky musíte podniknout, abyste měli šanci předstihnout konkurenci?
Je marketing ve včelíně nezbytný?
Je zásadním omylem myslet si, že marketing ve včelařství není nutný, protože produkty se prodají samy a zákazníci ocení jejich kvalitu. To není vyloučeno, ale na trhu je mnoho podobných produktů (pokud neprodáváte například směsi medu s jinými produkty, které místní včelaři nenabízejí), takže zákazník se pravděpodobně nebude zajímat, od kterého včelstva si med kupuje, což je pro včelaře samozřejmě velmi důležité. Chybou je také využívání tzv. cenových válek, které krátkodobě pomáhají, ale vedou k větším škodám než přínosům a k negativní marketingové kampani ve prospěch konkurence.
Bohužel, pokud se budeme o své výrobky pouze starat, prodávat je s úsměvem a za správnou cenu, pravděpodobně si udržíme stálé zákazníky, ale jejich počet se výrazně nezvýší. Pouhá péče o zákazníky nestačí – musíme se trvale zapsat do povědomí potenciálních zákazníků zavedením osvědčených metod nebo vlastních nápadů – vždyť originalita je vždycky na prvním místě.
Naučte se spravovat marketing
Říká se, že nejtěžší je produkt prodat, nikoliv vyrobit, proto má smysl začít s marketingovým řízením včetně strategického plánování, operativního plánování a realizace.
Je vhodné začít stanovením dlouhodobých cílů a jejich hlavních směrů, tj. jak jich dosáhnout. V této fázi jsou definovány:
- Poslání – definuje její činnost.
- Strategická vize – jak by měla vypadat budoucnost a postavení na trhu.
- Cíle, záměry, akční strategie – směr, pravidla a nástroje tržního jednání.
Měli bychom také zvážit silné a slabé stránky našeho včelstva, provést analýzu portfolia a také vztah produktu k trhu. To usnadní určení vhodného postupu.
Operativní plánování je již konkrétním strategickým opatřením – je třeba specifikovat krátkodobé cíle a uvést plánované aktivity z hlediska cen, propagace, distribuce.
Například můžeme chtít zvýšit rozpoznatelnost našich výrobků, k čemuž bude nezbytný etiketovací stroj – každá sklenice tak bude esteticky popsána, upoutá pozornost zákazníků a bude snadno identifikovatelná.
Poslední fází řízení je finalizace, která se týká především realizace stanovených cílů a způsobu řízení marketingu.
Vytvořte si vlastní strategii
Začněte hledat příležitosti k prodeji svého produktu a konfrontujte je se svými rozvojovými cíli a včelařskými zdroji tím, že si budete klást otázky:
- Koho by mohl můj produkt zajímat?
- Mohu ji trochu diverzifikovat a zaměřit se na konkrétní publikum?
- Jaké jsou mé silné a slabé stránky?
- Jaké překážky z hlediska životního prostředí se mi mohou postavit do cesty?
- Čeho chci skutečně dosáhnout?
- Jak mohu dosáhnout svých cílů? Jaká rozhodnutí musím učinit?
- Jak budu sledovat svůj pokrok v oblasti marketingu?
Cena a distribuce
Základními prvky marketingové strategie jsou vždy produkt a jeho cena, stejně jako místo distribuce a místo výroby. Výrobek je třeba přizpůsobit očekáváním zákazníků, proto je vhodné sledovat současné trendy – například stále oblíbenější jsou krémové medy, které nekrystalizují.
Cena by měla být přizpůsobena možnostem zákazníků, ale také kvalitě medu, snaze o budování prestiže, konkurenci. Aby měl marketing hmatatelný účinek, musíte svůj produkt dostat na správná místa, aby byl snadno dostupný. Je prodej v rámci včelína dostatečný? Možná byste se měli poohlédnout po prodeji v externích obchodech nebo si založit vlastní? Pokud jde o výrobu, je třeba myslet na hodnotné prvky, které mohou ovlivnit nákupní rozhodnutí. Zákazníci si musí být vědomi toho, co jim náš med přinese.
Získávání zákazníků se obecně provádí dvěma způsoby:
– nabízet podobné produkty jako konkurence, ale zaměřit se na lepší kvalitu;
– jsou nabízeny různé produkty zaměřené na konkrétní publikum.
Jak získat věrné zákazníky?
Důležité je, že nejde jen o získání nových zákazníků, ale také o udržení těch stálých – odhaduje se, že první chování je až pětkrát dražší. Pokud si chcete získat věrné zákazníky, měli byste mít přehled o nabídce konkurence, udržovat vysokou úroveň svých produktů a snažit se vytvořit si silné pouto se zákazníky. K tomu vám mohou pomoci četné marketingové aktivity, a to jak v obchodě, tak online. V posledních marketingových trendech má zvláštní význam „storytelling”, což znamená vyprávění příběhu vaší značky, ukázání její odlišnosti, jedinečnosti, aby se s ní zákazník cítil spojen. V marketingu si nekupujete samotný produkt, ale hodnoty, které poskytuje. Například med znamená lepší zdraví, zdravé stravování, tradici, pomoc umírajícím včelám a mnoho dalších faktorů, které lze využít ve svůj prospěch.
Hrstka nápadů, jak přilákat zákazníky. Včelařský marketing
Je důležité se o svůj výrobek starat
Etikety na sklenice jsou základním způsobem, jak zaujmout zákazníky. Můžete použít hotové produkty nebo si je sami vytvořit. Vizuální podoba medu a dalších včelích produktů má velký význam.
Stojí za to sledovat trendy
Kromě medů jsou stále populárnější také perga, mateří kašička a pyl, které mají řadu zdravotních účinků. Pokud si uvědomíte, že je konkurence nemá ve svém sortimentu, může to být další výhoda pro zvýšení počtu zákazníků.
Přírodní produkty vyrobené z medu jsou na trhu stále oblíbenější
Podívejte se na nejnovější kosmetické trendy, ujistěte se, že máte správné vybavení. Připravte pro své zákazníky něco speciálního, například medové mýdlo nebo balzám na rty.
Aby se výrobek prodával, musí být viditelný
Vyhledejte příležitosti k vystavení svého stánku – třeba na trhu v blízkém městě, na včelařských akcích nebo v prodejně papírnictví. Stojí za to otevřít se novým distribučním cestám.
Je třeba ocenit význam online marketingu
Sami si můžete založit fanouškovskou stránku, např. na Facebooku nebo Instagramu, kde budete prezentovat fotografie medu, včelařské práce atd. Vyplatí se přidat několik informací a vedle nich svou adresu a kontaktní údaje. Možná by stálo za to uvažovat o zásilkovém prodeji? V poslední době jsou nejoblíbenější videa, takže můžete zvážit, zda můžete vytvořit zajímavý obsah a přilákat s ním nové zákazníky.
Stacionární dny otevřených dveří jsou skvělý nápad
Jedná se o poměrně logisticky náročný a nákladný podnik, který však pomůže získat mnoho zákazníků. Můžete například provést návštěvníky po včelíně. Diskutovat o včelí rodině s pozorováním úlů. Představit plásty s medem a dokonce uspořádat historický koutek s několika starými úly. Pokud se navíc máme čím pochlubit, můžeme návštěvníky provést včelí dílnou a povědět jim, jak se med získává. Za zvážení stojí možnost ochutnat med v doprovodu aromatické kávy nebo čaje. Takové dny otevřených dveří mohou být organizovány pro všechny. Pro dospělé nebo například pro nejmenší, které je mnohem snazší zaujmout než dospělé.
Dalším nápadem na marketingovou aktivitu by bylo připravit tzv. vánoční dárkové koše. Mezi ně může patřit med a například svíčky ze včelího vosku vyrobené ve včelíně. Ty se dávají zejména ve firmách, ale mohou se stát i nápadem pro blízkou osobu. Doporučujeme kontaktovat několik zástupců a prodiskutovat s nimi vlastní návrh nebo jim jinak ukázat možnost naplnění této potřeby zákazníka.
Marketing pro včelaře
Marketing ve včelíně závisí na mnoha faktorech, mezi které patří i naše finanční možnosti nebo zdroje. Přesto se vyplatí mít základní znalosti, které vám pomohou zvýšit váš trh a příjmy. Zkuste si vypracovat strategii a uvést ji do praxe – možná budou vaše výrobky zanedlouho známé po celé zemi?