Jednou z činností, která potěší včelaře nejméně, je plnění skleniček medem. Je to monotónní proces, který zabírá spoustu času, který by mohl být věnován zajímavějším a produktivnějším věcem. Zároveň je to práce, která se prostě musí udělat. Existují možnosti, jak tento proces urychlit. Výběr jednoho z nich je někdy dán množstvím medu vyprodukovaného na farmě. Tímto způsobem bude poměr mezi vynaloženými investicemi a dosaženými zisky v každé sezóně dostatečný.
Vyplatí se stáčení medu?
Než se pokusíme rozebrat některé způsoby stáčení medu do skleněných lahví, zkusme si odpovědět na otázku, zda se to vůbec vyplatí. Je přirozené, že prodej přímo konečnému spotřebiteli jakéhokoli výrobku je výhodnější než jeho zařazení do dlouhého dodavatelského řetězce. Rozdělením marže v rámci ní zůstává výrobci ve skutečnosti jen velmi malý zisk. Aby bylo jeho podnikání ziskové, je nutné rozšířit výrobu na značnou velikost. Rčení „hmota jsou peníze” však neplatí vždy a ve všech případech.
Rozvoj potřebný k zajištění vysoké produktivity hospodářství spotřebuje lví část příjmů získaných v průběhu let. Fixní náklady na provoz velkých včelínů se neustále zvyšují. Současný trh práce také nabízí možnosti, jak si vydělat relativně slušné peníze bez vysokého rizika. Tyto faktory do značné míry omezují počet vznikajících včelstev, která lze považovat za více než čistě hobby. Je možné, že poloprofesionálních včelařských farem bude v budoucnosti ubývat.
O to působivější jsou plány převážně mladých lidí na vybudování včelínů s až 2 000 včelstvy. Ani majitelé těchto farem však nevylučují možnost prodávat alespoň část baleného zboží přímo konečnému spotřebiteli nebo zásobovat blízké obchody. Je to jednoduše finančně výhodnější než prodej medu „ve velkém”. Nezapomeňme, že veškeré náklady na získání produktu jsou „předem” zahrnuty v jeho ceně.
Náklady na nákup včel, úlů, dopravních prostředků, pohonných hmot a elektřiny, odpisy a investice a další drobné výdaje – to vše je v určitém rozsahu, který se liší v závislosti na včelstvu, zahrnuto v každém kilogramu vyrobeného medu. Rozhodnutím snížit jeho cenu ve skutečnosti snižujeme pouze svůj vlastní zisk. Náklady na vytěžený med se nesníží jen proto, že se prodává levněji. Naopak, jejich poměrný podíl bude větší.
Jaký prodejní model zvolit?
Každý musí sám zvážit, zda chce rozvíjet přímý prodej. Pro některé včelaře byla tato volba poměrně jednoduchá. Na druhou stranu blízkost velkých měst nebo hustě osídlených oblastí znamená, že množství přímo prodaného medu každoročně silně roste a dosažené ceny nejsou špatné. V sezóně 2020 se navíc objevily dva další faktory, které je ještě zvýšily. Jedná se o nízkou nabídku medu v Evropě a epidemii Covid-19.
Konzumenti začali více než v předchozích obdobích doceňovat úlohu nezpracovaných nebo málo zpracovaných potravin pocházejících přímo od výrobce v jejich každodenní výživě a při zvyšování odolnosti organismu vůči bakteriálním a virovým infekcím. Lze očekávat, že stravovací návyky vytvořené v těchto těžkých časech se ukáží jako trvalé. Díky tomu budeme všichni schopni prodat více medu a dalších včelích produktů.
Vzhledem k tomu, že lahvování medu a jeho maloobchodní prodej jsou velmi populární, pokusíme se v následujících článcích představit několik vybraných řešení, díky nimž je stáčení tohoto včelího produktu do jednotkových obalů jednodušší a rychlejší.